Een fijn overzicht van alles wat ik doe om aandacht te trekken voor mezelf.

Neem voor meer info even contact op. Of ga terug naar de beginpagina.

Probleem: “Hoe begin ik mond-tot-mondreclame?”                           

Oplossing: “Viraal visitekaartje” (2004 - nu)


- Voor een freelancer is het netwerk cruciaal

- Het netwerk moet dus zo snel mogelijk groeien

- Vandaar een ‘viraal’ visitekaartje voor mond-tot-mondreclame

- Met het idee dat klanten en contacten de ‘plakkertjes’ doorgeven

Probleem: “Bureauwereld weet niet wanneer Pascal begint als freelancer.”

Oplossing: “Kerstkaart” (2004)


Ik begon vlak voor kerst met freelancen. Met een simpele mailing kon ik dat snel aan mijn toekomstige klanten duidelijk maken.


Plaatjes!

Probleem: “Bureauwereld denkt dat Pascal alleen maar dm doet”

Oplossing: “Introductie freelancecopy.nl” (2005 - nu)


De Introductie van de fictieve zoekmachine freelancecopy.nl. Waarmee kan worden gezocht naar de juiste freelance tekstschrijver voor elke klus: www.freelancecopy.nl


Op de site kan men zoeken naar teksttalenten in alle disciplines en markten.

Het zoekresultaat is echter steeds hetzelfde: Pascal Boogaert

  1. De site werd aangekondigd met een direct mail naar 500 contacten. Plaatjes!

  2. Verder verstuurde ik persberichten naar vakbladen en ging ik het idee seeden op blogs.


  1. Iedereen trapte massaal in de grap. De persberichten werden klakkeloos overgenomen en geplaatst. Wat me dus veel free publicity opleverde. Plaatjes!


  1. Het idee haalde zelfs de shortlist in Cannes! En levert me nog steeds directe opdrachten op.

Probleem: “Pascal z’n werk is niet brutaal genoeg”      

Oplossing: “Wildplakken” (2006)


Buitenreclame werd voorzien van stickers.

Met de tekst: hier had een leuker idee kunnen hangen.


Bekijk de case >


Probleem: “Pascal is niet sterk genoeg in online”     

Oplossing: “wwwildplakken” (2006)


Een doorvertaling van het offline concept, maar dan op internetsites van grote reclamebureaus. De hele case is hierrrrr te bekijken.


De case leverde me wederom een berg free publicity op, plus een nominatie bij de ADCN en een nominatie in Cannes.

Probleem: “De propositie van freelancecopy.nl versterken” 

Oplossing: “Almost everything in advertising” (2007 - nu)


Nieuwe pay-off voor freelancecopy.nl: almost everything in advertising


In de campagne staat de initiatiefnemer van freelancecopy.nl centraal: Oscar Pobeltgaa. (Niet geheel toevallig een anagram van Pascal Boogaert)


In de campagne volgen we Oscar in zijn zoektocht naar nieuwe marketinggebieden. Deze pogingen lopen stuk voor stuk uit op een ramp. Zodat er op een opvallende manier bewijs wordt geleverd voor: Almost everything in advertising.


Bekijk de zoektochten van Oscar:


  1. -Huis-aan-huismarketing

  2. -Infomercialmarketing

  3. -Telemarketing

  4. -Naaktkalendermarketing

  5. -Etalagemarketing

  6. -Autobestickeringmarketing

Probleem: “Een tariefsverhoging is nooit leuk.”                                          

Oplossing: “Tariefsverhoging positief benaderen” (2008)


De tariefsverhoging vertalen in een voordeel voor de klant.

Zodat de verhoging eigenlijk als een korting kan worden gezien.


Probleem: “Het netwerk wordt te klein”

Oplossing: “Initiatieven ontplooien in social networks” (2009 - nu)


FREE

Een initiatief van Tim Voors, Taco Zuidema en ondergetekende. Waarmee we alle freelance talenten in de Nederlandse marketing en communicatie willen bundelen. Zodat we ons netwerk groter kunnen maken en samen opdrachten kunnen oppakken.


Door middel van borrels, een group op LinkedIn en natuurlijk met TheFREEforce.


Probleem: “2007 staat voor de deur”

Oplossing: “De Knal van Pascal” (2006)


Een parodie op de traditionele fles wijn in een kistje. De Knal van Pascal was namelijk geen flesje alcohol, maar een lege fles champagne, een zakje zand en een vuurpijl. Een handige set om veilig te knallen tijdens oud en nieuw.


Plaatjes!

Probleem: “2008 staat voor de deur”          

Oplossing: “Interactief mailtje” (2007)


Een mailtje waarin je een boodschap kon onthullen, door een champagneglas te verslepen.

Kijk zelf maarrrrr

Probleem: “Pascal is nog steeds op vakantie”             

Oplossing: “Aankondigen vertrek en terugkeer” (2008)


Bij lange vakanties ontstaat soms het idee dat je oneindig lang op vakantie bent. Zelfs als je al weken terug bent. Daarom maakte ik twee filmpjes die heel duidelijk mijn vertrek en terugkeer aankondigden:


Vertrekfilmpje

Terugkeerfilmpje

Probleem: “Pascal is nog steeds op vakantie”

Oplossing: “Aankondigen vertrek en terugkeer met De Tekst Kwijt” (2009)


Het succes van 2008 moest worden overtroffen. En opnieuw moest de doelgroep weten wanneer mijn vakantie zou beginnen en eindigen. Bovendien was er een extra doelstelling: het vergroten van kwalitatieve volgers op Twitter.


Bekijk de complete case.

Neem voor meer info even contact op. Of ga terug naar de beginpagina.

Probleem: “2010 staat voor de deur”          

Oplossing: “2010.pdf” (2009)


Ik betrok mijn relaties bij het ontwikkelen van een eindejaarsconcept.

Waarbij ze konden kiezen uit 6 ideetjes.

Als beloning werd hun naam vermeld bij de credits.


Bekijk de complete case.

In 2009 maakte Adformatie een enorme blunder door de uitslag van de Spin Awards te lekken. Dat leek me een interessant haakje om mezelf weer in da picture te zetten!


Zo dook in 2010 opnieuw een dag te vroeg de uitslag van de Spin Awards op. Alle Gouden Spin Awards gingen niet geheel toevalling naar klussen waar ik op had gewerkt. Bekijk het rumoer rond de hoax.

Begin maart 2010 kon ik de stie van het kersverse bureau van Jeroen de Bakker - Lab1111 - stiekem misbruiken voor mijn eigen promotie. De site toonde alle live buzz op twitter over Lab1111. Dus elke boodschap van mezelf die ik voorzag van hashtag Lab1111 verscheen prominent op de homepage. Thanks Jeroen ;-) 


Bekijk de grap >

In februari 2010 lanceerde ik The Award Awards. Waarmee ik de spot dreef met het oerwoud aan prijzen in ons vak. The Award Awards is een fictief prijzenfestival voor de allerbeste reclameprijs: one award to unite them all. De grap kreeg flink wat buzz en haalde de pers in Marketing Tribune.


Bekijk de case >

Klanten feliciteren met hun overwinning in Cannes.


Elke gebeurtenis probeer ik aan te grijpen als een kans om opvallend onder de aandacht te komen van mijn opdrachtgevers. Dus als Achtung, Kong en TribalDDB in de prijzen vallen in Cannes, kunnen ze op iets leuks rekenen...


Meer plaatjes na de klik.

Foursquare guerrilla.


In mei 2010 begonnen reclamebureaus Foursquare te ontdekken. Werknemers checkten dagelijks in om zo Mayor te worden. Deze trend was een prachtige kans voor freelancers zoals ik om mijn doelgroep recht in de ogen te raken.


Van meer dan 50 bureaus in Amsterdam maakte ik - op exact dezelfde locatie - een venue aan met een naam gekoppeld aan een duidelijke call for action. Op die manier werden creatief directeuren en traffic managers elke dag met mijn naam geconfronteerd.


Bekijk de case.

Mailtje van de maand: (2005)


Een jaar lang stuurde ik elke maand een persoonlijk mailtje naar mijn 100 belangrijkste contacten. In dat mailtje stond steeds het leukste wat ik de afgelopen maand had gezien. Van een cd (ja, die had je toen nog) tot een concert. En van een boek tot een kroeg.


Download Mailtje van de Maand 7.doc

Download Mailtje van de Maand 8.doc

Familieleden in de Adformatie zetten: (2005)


Nadat ik voor de grap mijn vrouw in de Adformatie kreeg, ging ik door met andere

vakbladen en kreeg ik zelfs mijn dochter van 7 als junior tekstschrijver in de bladen.


Plaatjes!


Esprix kopen? (2007)


In 2007 vond ik bij Esprix-uitreiking een eenzaam achtergelaten prijs. Ik zag mijn kans schoon en nam het exemplaar mee. Om het daarna meteen te koop aan te bieden op Marktplaats. Na een week kreeg het team van Tequila z’n prijsje terug en had ik weer flink wat free publicity in offline en online vakpers.

Alter ego Oscar doet gezellig mee. (2006)


Voor de hoax van freelancecopy.nl werd Oscar Pobeltgaa in het leven geroepen.

En ook hij draagt z’n steentje bij aan de top of mind activiteiten. Door nieuwtjes aan te dragen voor de Adformatie. En met een eigen LinkedIn-profiel.


Lustrum van freelancecopy.nl (2006)


Ter ere van het 1-jarig bestaan van de fictieve searchtool werd een mailing verstuurd met een groepsfoto van alle tekstschrijvers binnen het ‘collectief’.

Fotografie en design: Martin Kamstra.


Bekijk de foto hier >

Webkoppie (2007)


Op basis van een nieuwe html-techniek ontwikkelde ik webkoppie

De pennen van freelancecopy.nl (2005 - nu)


Het visual device van freelancecopy.nl is de pen. Om extra zichtbaar te zijn binnen bureaus werden pennen bedrukt met het logo van freelancecopy.nl. De pennen werden uitgedeeld en verspreid bij diverse reclamebureaus.

Probleem: “Pascal is nog steeds op vakantie”

Oplossing: “Aankondigen vertrek en terugkeer met ansichtkaartjes” (2011)


Het begint een traditie te worden: een vakantiecampagne. Dit keer wilde ik mijn klanten ook bedanken voor de vakantie. Want laten we eerlijk zijn; mijn klanten sponsoren eigenlijk mijn vakantie.


Bekijk de complete case.