top of page

Brand voice ontwikkelen. 
Zo ontwikkel je een krachtige identiteit.

Ieder merk een herkenbare unieke stem

Elke boodschap kun je op duizend verschillende manieren overbrengen. Net als het vragen om een pen: “Heb je toevallig een pen die ik kan lenen?” of simpelweg “Geef me die pen even.”

Elk verzoekje heeft zijn eigen toon. Zo houden politici van korte, krachtige zinnen. Omdat daarmee eerlijkheid en zelfvertrouwen uitstralen. Financiële dienstverleners daarentegen gebruiken vaak een formele tone of voice. Soms stoppen ze er hele boekwerken aan jargon in om gewicht en expertise te laten zien.

 

Zo kun je een unieke brand voice bepalen

Het ontwikkelen van een brand voice is een continu proces. Het is essentieel om een brand voice up to date te houden zodat het merk consistent blijft. Deze stem wordt namelijk een verlengstuk van je merkwaarden en helpt je om een emotionele connectie te maken met je doelgroep.

 

Ontdek hoe je een unieke brand voice (ook wel tone of voice of schrijfstijl genoemd) ontwikkelt voor merken. 

Duik in mijn praktische gids voor het ontwikkelen van een brand voice.

.

Cover van het boekje 'Verleiden met een Dialoog' met lessen voor copywriters

Waarom een goede brand voice helpt

Een sterke brand voice is meer dan alleen een “saai” document. Het is een manier om je merkwaarden te vertalen naar een schrijfstijl. En om ervoor te zorgen dat de taal van je merk in al je communicatie uitingen klopt. Een brand voice definieert hoe je merk klinkt en voelt. Het vormt dan ook een essentieel onderdeel van je merkidentiteit. 


Brand voice wordt belangrijker dan ooit

Merken en adverteerders zitten in een transitie. We gaan van groot naar klein. We willen geen grote modeketens meer, maar kleine modezaakjes. We willen geen grote foodfranchises meer, maar kleine delicatessenzaakjes.

En dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. 

De nieuwe generatie consumenten geeft de voorkeur aan kleine merken. Omdat in hun ogen kleine merken transparanter, persoonlijker en betrouwbaarder zijn.

Illustratie van The Next Big Small Brand

Steeds meer en meer merken

Er komen steeds meer merken. En die gaan steeds meer op elkaar lijken. In prijs, eigenschappen, kwaliteit en beschikbaarheid. 

​Hoe zorg je dan nog voor merkvoorkeur? Hoe zorg je voor onderscheid? Hoe zorg je ervoor dat ze jouw merk kiezen en niet dat van een ander? 

​Het antwoord:

De persoonlijkheid. De karaktereigenschappen. De vraag of consumenten je leuk vinden of niet.

Collage van vele logo's

Likeability wordt cruciaal

Door likeability wint jouw merk het van de concurrent in het schap. Stel, je hebt in het schap de keuze uit twee merken. 


Twee identieke producten met dezelfde prijs.  Het ene merk voelt saai en onpersoonlijk.  En het andere merk voelt interessant, sociaal en vriendelijk. 

Welke kies je dan?

 

Met likeability ontstaat er een relatie tussen merk en klant Met likeability wordt de merkvoorkeur steeds groter.

Ilustratie van I Like You

Een likeable brand voice

Als het onderscheid niet zit in wat je zegt, zorg dan voor onderscheid in hoe je het zegt. 

Een unieke en sympathieke brand voice wordt steeds belangrijker. 

Als je een succesvol merk wilt worden, kun je niet zonder een scherpe brand voice. Een consistente manier van communiceren. In alle communicatiemiddelen en voor een hele, hele lange tijd

Met de brand voice maak je een emotionele connectie met je publiek, waardoor je merk sterker en betrouwbaarder overkomt.

Hotelzeepje met leuke tekst

Voorbeeld 1: Innocent

tone of voice voorbeeld van Innocent

Voorbeeld 2: CoolBlue

Tone of voice voorbeeld van CoolBlue

Voorbeeld 3: Mailchimp

Tone of voice voorbeeld van Mailchimp

De persoon achter het merk

Laat voelen wie de mensen achter het merk zijn.

- De who achter de why

- De karaktereigenschappen

- De merkwaarden; de brand voice values

- Wat vindt het merk leuk?

- Wat vindt het merk niet leuk?  

- Wat wil het merk delen met de wereld?


Omschrijf wie je bent.  

Welke persoonlijkheid past bij je merk? 

Welke klanten wil je als merk aantrekken?

Pieter Zwart van CoolBlue

Het belang van een eigen merkpersoonlijkheid

Onderscheid:
Karakteristiek en herkenbaar
Net als een mens
Met eigen stopwoordjes, ritme en dialect

Vertrouwen:
Herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen
Hoe persoonlijker hoe betrouwbaarder
Hoe sterker de persoonlijke connectie, hoe groter je invloed

Houvast: 
Als leidraad in communicatie
Als toetssteen voor elke tekst, elke boodschap en elke actie
Zou onze merkpersoonlijkheid dit wel doen of zeggen? 

Quote van Maya Angelou

Ontwikkelen van een tone of voice begint bij de merkpersoonlijkheid

Voordat we de merkwaarden vertalen naar een brand voice, is het handig om te kijken naar ‘Why’ en ‘How’ van Simon Sinek. 


“People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it” 

 

WHAT
Het product dat je verkoopt. Een koekje, een hypotheek. 

HOW
Hoe je dingen doet. Met een service? Door producten te maken? 

WHY
Waarom bestaat je bedrijf? Waarom zijn jullie er op de wereld? Waarom maken jullie de producten?

 

Als consumenten begrijpen waarom je iets doet, zullen ze je ook sneller geloven. En kun je een blijvende indruk achterlaten.

Golden circle van Simon Sinek

Voorbeeld 1: Apple

Golden circle van Apple

Voorbeeld 2: Nike

image.png

Voorbeeld 3: AirBnB

image.png

De ‘why’ is het opstapje naar de ‘who’; de merkpersoonlijkheid.

We vertrouwen een vriend of familielid eerder dan een grote, logge organisatie. Als consumenten een persoonlijke connectie voelen met een merk, staan ze sneller open voor een boodschap.

Als je de 'why' van het merk hebt gevonden, kun je eenvoudig ook de 'who' (de persoonlijkheid) van het merk een gezicht geven. Hoe letterlijker hoe beter. Bijvoorbeeld door de 'who' te koppelen aan een bekend (fictief of bestaand) personage. Als schrijver is het makkelijker om je te identificeren met een personage dan met een dikke brand voice-gids van honderd pagina's.

De Golden Circle, maar dan met de 'who' er aan toegevoegd

Voorbeeld 1: Nike

Scherm­afbeelding 2024-10-14 om 12.44.35.png

Voorbeeld 2: AirBnB

Scherm­afbeelding 2024-10-14 om 12.44.44.png

De identiteit van het merk

De volgende stap is de brand voice waarden vertalen naar een merkpersona. Als je een personage zou moeten kiezen als gezicht van het merk, wie zou dat dan zijn? En waarom? 

​Een beroemdheid.  Een fictief personage.  Een stereotype. Wie past perfect bij jouw brand voice waarden?

Met deze oefening breng je de identiteit van het merk tot leven.  De brand voice krijgt hiermee een gezicht. Waardoor je sneller en makkelijker de juiste tone of voice oppikt.

Gebruik deze personage als basis voor je schrijfstijlgids. Denk bij alles "hoe zou mijn personage de brand story schrijven?", "hoe zou mijn personage op social media communiceren?" 

Het mooiste is als je een personage kunt vinden waarvan online voor tekstvoorbeelden te vinden zijn. Bijvoorbeeld op de social media pagina van het personage of quotes uit films en series op IMDB. 

Ontleed de stijl van je personage: stopwoordjes, humor, lengte van zinnen, jargon. En gebruik dit op je schrijfstijlgids op te bouwen. 

De brand manager binnen je organisatie kan je helpen om de brand persona samen te stellen. 

Brand voice concreet maken

Heb je de gewenste tone of voice gevonden? Als de taalbasis eenmaal staat, kun je de schrijfwijzer voor je consistente brand voice concreet gaan maken. Deze schrijfwijzer helpt schrijvers om te starten met de brand voice en zorgt voor duidelijke en afspraken in alle uitingen. Je interne collega's weten met deze handleiding precies hoe de brand voice vertaald moeten worden in de dagelijkse communicatie.

Visuele identiteit en brand voice integreren

Zorg dat ook de vormgeving goed uitgedacht is. Als de brand voice samenwerkt met sterke visuals krijg je een krachtige merkidentiteit. De juiste kleurcodes en toon zorgen voor een consistente manier van communiceren. Dit maakt het merk herkenbaar en zorgt voor vertrouwen bij de consument. Door ook vormen, kleuren en beelden vast te leggen in het brand voice document kunnen designers optimaal met de visuele identiteit omgaan.

Illustratie van een brandguide: een open boek met duidelijke richtlijnen voor merkcommunicatie. De pagina’s tonen verschillende secties met tekst, kleurenpaletten, typografievoorbeelden en voorbeeldfoto’s. Het geheel heeft een moderne en georganiseerde uitstraling, met details zoals kleurstaaltjes en een laptop op het bureau eromheen.

Brand voice in training en praktijk

Geef brand voice trainingen aan je team, zodat zij ook marketeers en product managers ermee kunnen laten werken. Zo weet iedere medewerker, van interne collega's tot de externe partners, hoe ze de juiste brand voice moeten aanhouden.

Gebruik je merkstem praktisch in je content zoals blogs, sociale media posts, en advertenties. Zorg ervoor dat de brand voice samen met je visuele stijl in elke uiting terugkomt. Zodat je het merk op een consistente en herkenbare manier kunt presenteren.

Brandvoice writer Pascal Boogaert geeft een presentatie over brandvoices

Schrijfstijldgidsen

Ik ontwikkel al meer dan 15 jaar tone of voice documenten voor tientallen grote en kleine bedrijven. Wil je enkele voorbeelden ontvangen? Neem dan even contact met me op. 

Schrijfstijlgidsen.   Voor Tapart, Loyalis en Bright Pensioen. 

Schrijfstijlgidsen. 

Voor Tapart, Loyalis en Bright Pensioen. 

Merken

Voor deze merken heb ik social identities, brand voices en tone of voice documenten ontwikkeld.

Wil je ook een eigen brand voice? Lees dan verder:

klanten waarvoor ik tone of voice docume
  • Wat is een freelance copywriter?
    Een zelfstandig woordtovenaar die rechtstreeks werkt voor opdrachtgevers. Het is dus een schrijver die niet in vaste dienst zit, maar als freelancer klussen oppakt. Zo'n freelancer heeft zich gespecialiseerd in het maken van knallende content voor elke opdracht en elk doel dat je maar kunt bedenken. Deze freelancers zijn mensen die door opdrachtgevers ingehuurd worden op projectbasis of voor specifieke opdrachten door marketingbureaus of andere organisaties. Veel freelance copypro's zijn ook SEO-experts. Ze schrijven teksten voor hun opdrachtgevers die zoekmachines verleiden, zodat de online zichtbaarheid van landingspagina's een boost krijgt. De juiste freelancer kan zich aanpassen aan de huisstijl en tone of voice van verschillende merken of organisaties.
  • Hoe start je als copywriter?
    Heb je affiniteit met taal en wil je starten als copywritertje? Ik heb een 8 stappenplan hieronder voor je klaarliggen. Wil je meer weten? Kijk dan naar alles wat ik ooit heb getikt over het vak van copywriting. Wat begon als boek, staat nu als lesprogramma gratis voor je klaar op onder 'Kennis''. Wat voor soort teksten je ook wilt gaan tikken, met dit lesprogramma heb je het sneller onder de knie. 1. Scherp je pen Regelmatig schrijven: pak elke dag je pen op en schrijf! Blogposts tikken, artikelen publiceren of een stukje fictie maken. Dagelijks tikken is een goede manier om je skills te verbeteren. Verken ook diverse teksten: van webcopy tot e-mailmarketing en SEO-teksten. Ontdek wat bij jou als schrijver past en master de technieken. 2. Volg een cursus of opleiding Of je nu online jezelf een copywriting-crashcourse gunt of een marketing workshop volgt, het helpt je om de basis als tekstschrijver beter te snappen. Boeken zijn je beste vrienden. Start met klassiekers van de groten zoals David Ogilvy. 3. Bouw je portfolio Laat je talent zien aan je potentiële klanten. Schrijf desnoods teksten voor vrienden, familie of collega's en vraag ze om feedback. 4. Vind je niche als tekstschrijver Een brede horizon is mooi, maar focussen op bijvoorbeeld e-commerce maakt je uniek als tekstschrijver. En verdiep je dan ook in de sector waar je voor wilt schrijven. 5. Bouw je online aanwezigheid Zet je portfolio en diensten als tekstschrijver zo duidelijk mogelijk neer. Laat je persoonlijkheid schitteren. En gebruik LinkedIn om jezelf te promoten als tekstschrijver en te connecten. 6. Vind je eerste klanten Netwerken, baby. Vertel iedereen dat je als contentwriter beschikbaar bent voor je eerste opdracht. Bied je schrijftalent aan bij bedrijven in de buurt. Elke kleine vis is een stap richting grote klanten. 7. Leer bedrijfsvoering Leer de business basics: offertes maken, factureren, belastingzaken. Start met een competitief tarief en bouw op naarmate je meer ervaren wordt. 8. Blijf leren en groeien Vraag suggesties en feedback van je klanten. En blijf bijscholen met webinars, workshops, en literatuur.
  • Wat verdient een freelance copywriter?
    Het inkomen van een freelance copywriter hangt af van je ervaring, specialisatie, locatie en de projecten die je aanneemt. 1. Ervaring en vaardigheden Ben je net gestart? Dan kun je tussen de €20 en €50 per uur verdienen. Dit hangt een beetje af van je skills en de moeilijkheidsgraad van je taken. Na een paar jaar freelance zit je op een hoger niveau en schieten ook je tarieven omhoog. Denk aan €50 tot €100 per uur. Jouw woorden worden goud waard. Ben je een meester in SEO of technische copywriting? Dan kun je in deze branche gemakkelijk €100 per uur vragen. De beste freelancers zitten al snel boven de €80 of zelfs €120 per uur. 2. Projectgebaseerde tarieven Heb je een klus waarbij je een korte webpagina, productbeschrijving of een simpel blogje moet schrijven? Reken dan op een bedrag tussen de €100 en €500 per project. Halve websites herschrijven, uitgebreide marketingcampagnes of whitepapers? Dat kan aardig oplopen! Denk aan enkele honderden tot duizenden euro's. 3. Dag- en maandtarieven Sommige copytikkers werken liever per dag. Expect anything between €300 en €800 per dag. Voor langdurige projecten of retainer deals (denk: freelance copywriter die een X aantal uren per maand klaarstaat voor een bedrijf) varieert de maandelijkse vergoeding van €2.000 tot €10.000. 4. Gemiddeld jaarsalaris Het inkomen van een freelance copywriter varieert. Een succesvolle copywriter ziet jaarlijks tussen de €30.000 en €80.000. De beste freelancers in de branche schieten door de €100.000 heen. De inkomsten van een freelance copywriter gaan met pieken en dalen. Veel hangt af van hoeveel werk je binnenhaalt. En vergeet niet, als freelancer moet je ook zelf zorgen voor je verzekeringen, pensioen en andere bedrijfskosten.
  • Welke klanten en projecten heeft Pascal al opgepakt?
    Ik werk voor een bonte mix van opdrachtgevers. Elke klus zie ik als een frisse uitdaging om met creatieve teksten te komen die precies aansluiten bij wat jij zoekt en bij je tone of voice. Van brochures voor je producten tot persberichten. En van het afnemen van interviews tot het vinden van de juiste woorden voor vacatures.
  • Ben je wel thuis in SEO en online content?
    Ik mix mijn creatieve superkrachten met next-gen AI-tools om webteksten te maken die niet alleen jouw publiek boeien, maar ook liefde krijgen van zoekmachines.
bottom of page