Gids voor het schrijven van een leaflet
Wat is nou de voorkant van een leaflet? Wat is de functie van je leaflet? Duik in alle tips en adviezen.
Leaflet
Het ondergeschoven kindje van de communicatiemiddelen: een leaflet. Een tekst schrijven voor een leaflet klinkt simpel, maar dat is het niet. Een leaflet is meestal een A5'je dat aan twee kanten is bedrukt. Leaflets staan in een displaybakje ergens op een toonbank. Of ze worden door studenten – die een parttime baantje hebben als promotiemedewerker – uitgedeeld op momenten dat je er als consument helemaal niet op zit te wachten.
​
Een leaflet is bijzonder in vergelijking met andere communicatiemiddelen. Het heeft eigenlijk twee voorkanten. Je weet namelijk nooit welke kant van je leaflet als eerste wordt gezien door de consument.
​
Het beste is om beide zijden dan ook te behandelen als twee verschillende communicatiemiddelen. Beide communicatiemiddelen moeten het verhaal kunnen vertellen. Natuurlijk mag je ook ‘teasen' met een vage of intrigerende voorkant. Waarmee je de consument probeert te verleiden om het leaflet om te draaien zodat hij ook de achterkant leest. Maar dat teasen kan alleen als je een verdomd briljant verleidende reclameman bent of als je product/ merk enorm sexy is. De kans dat je zo'n leaflet kunt maken is een op duizend, dus ik zou gewoon uitgaan van de strategie om twee verschillende communicatiemiddelen te ontwikkelen voor je leafletje.
​
De ene communicatiemiddel mag natuurlijk wel creatiever/ interessanter zijn dan de andere. Want dat is weer het voordeel van een leaflet: je hebt twee kansen. Bijna elke consument bekijkt zowel de voor- en achterkant voordat het leaflet in een prullenbak verdwijnt. Dus als je ene creatieve communicatiemiddel niet werkt, dan kun je het op de achterzijde altijd nog een keer proberen met een wat informatiever of directer communicatiemiddel.
Vertel dus nooit een half verhaal op één zijde van een leaflet. Als de consument per ongeluk eerst het tweede deel van je verhaal leest en dan pas het eerste deel dan begrijpt hij er geen zak van. Dat is net als een mop achterstevoren vertellen. Niet ook werkt dat.
Misschien overbodig om te vertellen, maar maak duidelijk aan de consument welke actie je van ‘m verwacht: loop naar de stand, kijk op internet, lever in bij de winkel.
Vraag bij de briefing naar de mogelijkheden bij het drukken van het leaflet:
- Mag het een rare afwijkende vorm hebben?
- Mag je stansen? (gaten in je leaflet laten maken)
- Mag je pregen? (een voelbaar reliëfje aanbrengen in je leaflet)
- Mag je digitaal drukken? Zodat elk exemplaar net even anders is met een andere unieke code of naam?
Al die mogelijkheden kunnen je helpen om er iets verleidends van te maken.
Leaflet schrijven in 9 stappen
Klaar om je leaflet of flyer game naar een hoger niveau te tillen? Pak je notitieboekje maar, want hier komen een paar gouden tips die je boodschap laten schitteren als een ster op een heldere nacht.
1. Bepaal het doel van je flyer
Voordat je vol enthousiasme begint te tikken, bedenk eerst: wat wil je bereiken? Informeren, overtuigen of aanzetten tot actie? Dit doel bepaalt de toon en inhoud van je tekst. Heldere doelen, heldere flyer!
2. Houd het kort en krachtig
Flyers hebben niet de oppervlakte van een roman. Dus, cut the fluff! Korte, krachtige zinnen die de boodschap direct inpompen, dat is wat je wil. Meer dan drie regels om iets uit te leggen? Denk dan nog eens goed na of een flyer het juiste medium is.
​
3. Trek de aandacht met een pakkende kop
Koppen zijn de rocksterren van je flyer. Hun taak? Aandacht trekken en nieuwsgierigheid wekken. Zorg ervoor dat jouw koppen de show stelen en mensen verder lezen.
​
4. Gebruik actieve taal
Zet je lezers in de actiemodus! "Ontvang onze nieuwsbrief!" klinkt veel beter dan "Zou je onze nieuwsbrief willen ontvangen?". Actieve taal maakt je boodschap directer en gewoon effectiever.
​
5. Maak gebruik van visuele elementen
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, toch? Gebruik relevante visuals om je tekst te ondersteunen en je flyer aantrekkelijker te maken. Goed gekozen beelden trekken net even meer aandacht.
6. Structuur en overzichtelijkheid
Een flyer die eruitziet als een puzzel van losse zinnen? Nee bedankt. Gebruik tussenkoppen, opsommingen en korte alinea's om alles overzichtelijk te houden. Je lezers willen snel scanbare info, geef het ze!
​
7. Controleer op spelling en grammatica
Niets ondermijnt je boodschap sneller dan typfouten. Zorg ervoor dat je tekst tiptop in orde is voordat je naar de drukker stapt. Je wilt geen slordige indruk achterlaten, toch?
​
8. Volg het AIDA-model
Attention, Interest, Desire, Action – de heilige vier eenheid van effectieve communicatie. Trek aandacht met een sterke kop, wek interesse met relevante info, laat zien waarom je product of dienst onweerstaanbaar is, en spoor aan tot actie.
​
9. Evalueer en pas aan
Je flyer is gelanceerd. Wat nu? Verzamel feedback, ontdek hoe mensen bij jou zijn gekomen en leer hiervan. Elke campagne biedt nieuwe inzichten voor de volgende ronde.