top of page

Je LinkedIn profiel optimaal invullen

Meer dan een digitaal visitekaartje

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting

Ontdek hoe belangrijk een LinkedIn profiel is. Lees tips van andere freelance creatieven en benut alle mogelijkheden van dit zakelijke sociale netwerk.

De kracht van LinkedIn

“LinkedIn wordt vaak onderschat. Op LinkedIn vallen leuke projecten nog steeds veel meer op tussen alle saaie slideshares en talks. En: werk dat je deelt op LinkedIn, wordt ook gezien door mensen buiten je netwerk. Dit komt omdat standaard op Linkedin alle reacties ook gezien worden door mensen buiten je netwerk. Als je vriend Pietje op je post reageert, ziet ook het netwerk van Pietje jouw update. Ik heb vaak gehad dat ik iets had geplaatst op LinkedIn en allerlei reacties kreeg van mensen die ik niet ken. Een hele goede manier dus om een veel grotere groep mensen te bereiken! Daarbij geldt dat je LinkedIn profiel ook helemaal top moet zijn, maar dat spreekt voor zich.” Carlo Groot, freelance copywriter.

​

“Je LinkedIn-profiel is een handige tool; een online resume. Het kan je goed helpen bij je geloofwaardigheid als je veel mensen uit het vak kent. En de mogelijkheid om projecten nu toe te voegen is zeer waardevol. Zo kun je nu ook op LinkedIn makkelijker laten zien waar je mee bezig bent.” Freelance interaction designer. 

LinkedIn is het belangrijkste sociale netwerk voor freelancers. Het vervangt je cv, het is een digitaal visitekaartje en het is een belangrijke tool voor nieuwe opdrachtgevers. 

 

Zo kun je via die enorme digitale rolodex vrij eenvoudig achterhalen wie de juiste contactpersoon is bij een bepaalde opdrachtgever die je graag aan je klantenlijstje wilt toevoegen. Ook voor een nieuwe opdrachtgever is LinkedIn erg belangrijk. Als hij jou nog niet kent, vindt hij het erg geruststellend als blijkt dat jullie 20 gemeenschappelijke connecties hebben. 

 

Als je dacht dat LinkedIn alleen voor corporate-types in blauwe pakken en power ties was, dan heb je het mis. Dit digitale platform is ook dé plek voor creatieve zelfstandigen zoals jij om je werk te laten shinen, connecties te bouwen en klanten binnen te halen. Buckle up, want we gaan LinkedIn temmen met deze gids vol tips en tricks!

​

​

Second Degree Connections op LinkedIn

Never underestimate the power van het visitekaartje. 

​

Probeer je netwerk van connecties op LinkedIn zo groot mogelijk te maken. Connect met iedereen waarmee je hebt gewerkt, connect met iedereen waarmee je een biertje hebt gedronken en connect met iedereen die je een handje hebt gegeven tijdens een vergadering. 

​

Maar connect niet met mensen die je niet persoonlijk kent. Dat is iets voor kneusjes. 

​

Zo’n enorm netwerk van connecties zal in je loopbaan nog vaak van pas komen. Om de juiste contactpersonen te vinden bij een bureau of bij een adverteerder. Of om de juiste mensen te vinden om mee samen te werken.

​

Hoe groter de kring van First Degree Connections, hoe groter de kring van Second Degree Connections. En dan wordt het pas echt leuk! Want met deze twee kringen kunnen er veel deuren voor je opengaan.  

​

Wil je bij een bedrijf binnenkomen waar je nog niemand kent? De kans is groot dat onder je Second Degree Connections wel een handig strategisch contactpersoon zit die bij dit bedrijf werkt. De First Degree Connections die jullie allebei gemeen hebben, kun je vervolgens inzetten als kruiwagentjes. 

​

Bel het desbetreffende bedrijf op en vraag meteen naar die handige Second Degree Connection. 
 

“Ja, hallo. Met [je eigen naam]. 
Ik heb uw naam doorgekregen van [naam First Degree Connection].” 

​

En hop; het ijs is gebroken. Met een betrouwbare pikhouweel nog wel. Want die First Degree Connection zorgt voor flink wat vertrouwen en zet de deur nog verder op een kier voor je. 

Zonder dat die First Degree Connection er trouwens ooit iets mee te maken heeft gehad of gaat hebben. Natuurlijk kun je eerst de tergend langzame brave route volgen. Door keurig aan je First Degree Connection te vragen of ze een goed woordje voor je willen doen bij die ene interessante Second Degree Connection. Duurt veel te lang. En is niet nodig. Stap meteen over de First Degree Connection heen en ga cold callen. Die Second Degree Connection gaat nooit checken bij jullie gemeenschappelijke connectie of ie wel of niet zijn naam heeft doorgegeven aan je. 

 

En vergeet niet om na je telefoontje met die Second Degree Connection ‘m een connect verzoekje te sturen op LinkedIn. Want elke nieuwe First Degree Connection levert weer een schat aan Second Degree Connections op. 
 

LinkedIn voor creatieve freelancers: jouw gids naar professioneel succes

LinkedIn is het geheime wapen van veel creatieve professionals en freelancers. Het is je visitekaartje, portfolio en netwerkborrel in één. Maar hoe benut je dit platform maximaal zonder dat het saai en grijs wordt?

 

Hieronder som ik de tools op om je profiel op te poetsen en te stralen als de zon, zonder dat het zweet je uitbreekt.

Je profiel optimaliseren

- Profielfoto
Geloof het of niet, maar een profielfoto heeft superkracht: een vriendelijke lach doet wonderen. Denk aan een foto waarop je eruitziet alsof je net hét idee voor een award-winnend project hebt gekregen. Bonuspunten voor goede belichting en een achtergrond die niet je rommelige slaapkamer is. ;-)


- Omslagfoto
Je omslagfoto is je kans om je creatieve freakflag voluit te laten wapperen. Misschien een actie-shot van jou in de studio, of een gaaf design dat je zelf hebt gemaakt. Let’s face it, niets zegt 'ik ben een baas' meer dan een killer visuele achtergrond.

Illustratie van een copywriter die achter zijn bureau zit. Voor hem staat een fotograaf om een mooie, professionele foto te maken van de copywriter.

- Your professional headline
Die kopregel is je eerste indruk in tekstvorm en moet als een flitsend neonbord op de Strip van Las Vegas opvallen. Verwerk relevante keywords, zodat recruiters en klanten je als een speer vinden. "Branding Specialist | Van Concept tot Creatie."


Wees wel enorm duidelijk: freelance vormgever. En maak het niet te abstract met bijvoorbeeld ‘creatieve geest’. Je potentiële opdrachtgever zoekt namelijk naar een freelance vormgever en niet naar een 'visual guru' of 'out-of-the-box-thinker'. 
 
Veel freelancers zien zichzelf als een allround creatief. Ze kunnen vormgeven, een leuk stukje fotograferen en zelfs ook een videocamera vasthouden. Vooral studenten die net van de opleiding komen willen zichzelf wel 'ns positioneren als allround; ze zijn geen tekstschrijver, ze zijn geen vormgever, nee: ze zijn het allemaal. 


Voor opdrachtgevers werkt het helaas anders. Zij zijn niet op zoek naar een illustrator die in z'n vrije tijd ook filmscripts schrijft. Ze zoeken gewoon een goede illustrator. Punt. Ze zoeken geen tekstschrijver annex vormgever annex cateraar. Ze zoeken een goede tekstschrijver. Hou daar dus rekening mee bij je professional headline. 
 
Als je zodanig overtuigd bent van je regisseertalenten dat je je fotografieloop-baan even op een lager pitje wilt zetten, omschrijf jezelf dan als 'regisseur' en niet als ‘visual creative’ of iets dergelijks. Denk vanuit je klant. Denk hoe hij zoekt.

“Opdrachtgevers vinden duizendpoten erg fijn, maar je als duizendpoot aanbieden is weer heel verwarrend voor opdrachtgevers”. Freelance copywriter.
​
“Voor freelancers die zich ontwikkelen – dus geen generalist blijven, maar een specialisatie gaan ontwikkelen – zal er altijd werk zijn. Daar zit wel een paradox in. Want opdrachtgevers en bureaus hebben juist behoefte aan mensen die heel veel weten en heel veel kunnen. Maar de kern is het belangrijkst bij je organisatie. Daar moet de continuïteit in zitten. Als creatief directeur – bij een bureau of een adverteerder – is het dan ook belangrijk om een generalist te zijn. Iemand die overal wel wat vanaf weet. Die persoon vormt de vaste creatieve kern. En daaromheen worden steeds meer creatieve specialisten ingehuurd. Voor dm, tv, online, enzovoorts.” Jolanda Stokman. group manager, production/studio EU Bose.  

- About-sectie
Vertel hier jouw unieke verhaal. Neem mensen mee in je creatieve reis, je successen en wat jou drijft. Vergeet niet om belangrijke keywords als confetti in een parade erdoor te strooien voor betere vindbaarheid.


Omschrijf wie je bent, waar je talenten liggen en wat voor soort opdrachten je graag wilt doen. Ga niet pochen. En hou het kort. 


- Contact info
Invullen. Zo compleet mogelijk. Veel freelancers slaan dit stukje gek genoeg over. Is niet slim. Vooral voor vogels die geen online portfolio hebben. 


- Experience
Handig voor nieuwe opdrachtgevers. Zodat ze zien waar je de laatste tijd hebt gezeten. Je hoeft niet elke week dit stukje aan te passen. Het is veel makkelijk om na elke klus even te connecten met al die nieuwe personen waar je mee gewerkt hebt. LinkedIn vult dan meteen je cv aan. 


Hier mag je losgaan met emoji’s. Zorg wel voor een goede balans, zodat het niet te kinderachtig of chaotisch wordt. Laat elke klus stralen door helder te omschrijven wat je deed en, belangrijker nog, waarom je klant daar blij van werd.

Illustratie en copywriter is druk aan het werk. Hij wordt omringd door allerlei emoji's
Je werk laten zien

- Projecten toevoegen
Highlight je topwerken alsof het je eigen mini-tentoonstelling is. Geef bij elk project een korte, krachtige uitleg en zorg dat de visuele elementen knallen.


- Skills en endorsements
Kies skills die als een strak gestructureerde basis dienen voor jouw werk. Problemen met endorsements vragen? Begin zelf met het schrijven van endorsement voor anderen – de meesten zullen die gunst graag terugdoen.


Er is echter wel een probleempje mee… Veel opdrachtgevers vertrouwen de Skills & Endorsements dan niet. Veel endorsements toont aan dat je enorm actief bent op LinkedIn. Meer niet. Een freelancer met weinig endorsements kan veel getalenteerder zijn dan jij, maar is gewoon niet zo bezig met LinkedIn. Investeer dus liever in je connecties. En niet in de endorsements. 

​

"Ik vind endorsements een beetje oneerlijk. Ik merk zelf dat mensen uit mijn netwerk me een endorsement geven zonder dat ze me echt goed kennen of ooit met mij gewerkt hebben. Wellicht willen ze er een voor terug om zo de boel op te poetsen. Dus ik hecht niet zoveel waarde aan endorsements." 

​

"Het probleem met die endorsements is dat ze door LinkedIn volledig automatisch en willekeurig worden toegevoegd. Zogenaamd uit naam van je eigen contacten. Maar als je ziet wat ik voor endorsements krijg (van mensen waar ik nauwelijks contact mee heb), zoals “Architecture” of “Public Relations” en weet ik veel wat voor onzin, dan weet je dat dit volledig automatisch gaat."

​

"Om heel eerlijk te zijn twijfel ik aan de endorsements die soms te onpas op LinkedIn worden gegeven."

​

"Ik geloof niet in de endorsements. Want degene die het meest actief is op LinkedIn heeft de meeste. Niet de beste."

​

 

"Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet zoveel aandacht schenk aan die endorsements op LinkedIn, omdat die niet zo heel betrouwbaar zijn. Met een klik kan je iemand onderschrijven, wat heel laagdrempelig is natuurlijk. Het wil niet per se zeggen dat die persoon er ook daadwerkelijk goed in is". 

- Activity: publicaties en bloggen
Content is koning, ook op LinkedIn. Begin met het delen van inzichten en verhalen die de ether in moeten. Effectieve artikelen zijn niet alleen informatief, maar ook vermakelijk en inspirerend.
Het stukje Facebook binnen LinkedIn. En daardoor dus belangrijker dan Facebook. Hier komen geen katten, barbecues of baby's voorbij. Hier kun je je connecties inspireren door je laatste project te delen. Hier discussieer je over je vak. Hier stel je vragen over je freelancebestaan. Hier volg je je grote helden. Hier hou je in de gaten wat je concurrenten... pardon, collega's doen. 


En dat laatste begint steeds belangrijker te worden. Bureaus, opdrachtgevers en andere bedrijven zien LinkedIn als een soort marktplaats. Als ze een freelancer zoeken dan posten ze dit als status update op LinkedIn. En in mum van tijd buitelen de freelancers over elkaar heen om zichzelf in de spotlight te zetten. Met grappige reacties, links naar hun portfolio en natuurlijk hun contactgegevens. Dus stop iets minder tijd in Facebook en kijk iets vaker op LinkedIn. Want daar zou zomaar ‘ns een heel leuk klusje voorbij kunnen komen.

​

- Enzovoorts

Filmpjes, diavoorstellingen, awards, testjes.... LinkedIn heeft vele andere tools die je kunnen helpen om deze etalage van je winkel nog verder op te poetsen. Bekijk ze een voor een. En kijk of ze iets voor je kunnen betekenen. Voor de een zijn awards belangrijk en de ander vindt het weer handig om een project te delen met een slideshow. 
 

Netwerken en engagement

- Connecties maken
Connecties zijn je zuurstof op LinkedIn. Maak uitnodigingen persoonlijk zodat mensen weten waarom ze met jou moeten linken (naast jouw grenzeloze charme natuurlijk).


- Actief zijn in groepen
Sluit je aan bij groepen die voor jou relevant zijn. Volg de statusberichten van deze groepen. En meng je in de discussies. 


- Reageren en delen
Laat reacties achter die meer zijn dan "leuk artikel". Toon thought leadership door je mening te delen en gesprekken te starten.

LinkedIn features benutten

- LinkedIn stories
Geef een kijkje achter de schermen en laat zien hoe jouw creativiteit en werk tot leven komen. Dit is jouw kans om je dagelijkse magie te laten glimmen.


- LinkedIn live
Live video kan je podium zijn. Gebruik het om tutorials te geven, of een Q&A over je expertise. Toon jezelf zoals je bent—of je nu een beetje nerveus of helemaal op je gemak bent, authentiek is altijd goed.


- LinkedIn events
Host een virtueel event zoals een netwerkkoffie-ochtend of een creatieve how-to sessie. Het is een geweldige manier om je autoriteit te laten zien en nieuwe connecties te maken.

Overige mogelijkheden

- Betaalde advertenties
Als je een budget hebt, probeer dan adverteren uit. Het kan je diensten onder de ogen brengen van een hele nieuwe wereld aan potentiële klanten die net op zoek zijn naar jouw expertise.
Meten en verbeteren


- LinkedIn Analytics
LinkedIn Analytics is je eigen spiegel met statistieken. Gebruik het om te zien wat werkt en wat beter kan.


- Continu verbeteren
Net als een goed kunstwerk is een LinkedIn-profiel nooit écht af. Blijf het bijwerken, leer van peers die volgers magnetisch aantrekken, en wees niet bang om je koers aan te passen.

Mobiele en desktop weergave van LinkedIn
bottom of page